reorganisatie
gedwongen ontslagen
wijziging functies en werkplekken
U wilt een
helder beeld?
klik
hier

Leer mensen binnen de organisatie omgaan met veranderingen

ZichtIn
reorganisatie
wijziging functies en werkplekken
gedwongen ontslagen

Organisaties zijn altijd in beweging. En veranderingen roepen van nature weerstand op bij mensen. Ontkenning, weerstand en vluchtgedrag zijn primaire reacties bij onder meer nieuwe werkplekken, nieuwe functies, ontslag, reorganisaties en veranderende arbeidsvoorwaarden.

Managementmodellen

ZichtIn ondersteunt mensen binnen organisaties bij het omgaan met veranderingen. Met als doel dat medewerkers moeiteloos meebewegen in een sterk veranderende omgeving. Hierbij maken wij gebruik van uiteenlopende managementmodellen. Aan de hand daarvan analyseren en verbeteren wij de organisatie en haar prestaties. Welk model wij inzetten, hangt af van de kern van de problematiek. Want verandermanagement is maatwerk.

Weten wat je ├ęcht wil, dat is de basis

ZichtIn
het team doet niet wat ik wil
medewerkers luisteren niet
wat willen onze mensen nou toch?

Charles Moonen van ZichtIn is de menselijke verandermanager. Als interim-manager zet hij zich in om medewerkers in hun eigen kracht te zetten. Samen vormen zij na het proces een sterk team dat gemotiveerd tot de resultaten komt die de werkgever wil zien.

Teamrollen van Belbin

De ZichtIn interim manager laat elke medewerker ontdekken wat voor type hij is. Dit gebeurt aan de hand van negen teamrollen uit het Model van Belbin. Deze teamrollen zijn:

  • specialist
  • zorgdrager
  • brononderzoeker
  • groepswerker
  • bedrijfsman
  • monitor
  • plant
  • vormer
  • voorzitter

ZichtIn interim management

Charles laat mensen ontdekken wat voor type ze zijn doordat zij hij eigen kwaliteiten en vaardigheden leren kennen. De volgende stap is om te werken aan een team dat uitgebalanceerd is qua type medewerkers.

Weten wat je echt wilt, dat is de basis

ZichtIn
te hoge kosten, te weinig efficiency
het team doet niet wat moet gebeuren
ik zie door de bomen het bos niet meer

De kosten moeten omlaag, de opbrengst omhoog of de efficiency en effectiviteit van de organisatie en de mensen zijn voor verbetering vatbaar. Wat je doelen ook zijn, de vraag is hoe je deze bereikt. Voor veel managers is het antwoord op deze vraag een kwestie van fingerpitzengefühl. Maar weten wat je echt wilt en hoe je dat voor elkaar krijgt, dat is de basis. ZichtIn ondersteunt managers hierbij.

Wij gaan bij managementondersteuning naast de manager staan. Wij vertellen niet hoe het moet, maar geven met de juiste input goede handvatten waarmee de manager de oplossingen uit zichzelf haalt. Wij geven managers inzicht in zichzelf door hen een spiegel voor te houden.

Maatwerktrajecten

Een standaard oplossing bestaat niet. Wat de beste weg is, is afhankelijk van vele factoren, zoals de kwaliteiten van mensen in het team. Daarom bieden wij maatwerktrajecten in managementondersteuning, variërend van regelmatig een uurtje sparren en spiegelen tot een bepaalde periode fulltime ondersteuning in de dagelijkse praktijk. Een traject ziet er in grote lijnen als volgt uit:

  • een intakegesprek met eerste kennismaking
  • analyse van de uitdagingen
  • formuleren van doelen
  • schrijven van een plan van aanpak
  • begeleiding bij uitvoering plan van aanpak
  • tussentijdse evaluatie eventuele bijsturing eindevaluatie

Inzichtelijk

Wie al lang in dezelfde managementfunctie werkt en daarvoor prima kwaliteiten heeft, kan toch vastlopen. Zaken als bedrijfsblindheid en het ontstaan van een tunnelvisie zijn heel menselijk, maar kunnen optimaal functioneren behoorlijk in de weg staan. Wij kijken met een frisse blik en met creativiteit van iets grotere afstand naar de organisatie, het team en het management en maken de krachten en verbeterpunten inzichtelijk.

Verander vandaag nog,
vraag Charles om advies!
Ik nodig Charles uit voor een vrijblijvend maar verhelderend gesprek